FF:FAVBPa03 Filmová teorie po roce 1945
FF:FAVBPa03
Masarykova univerzitaPokračování dvousemestrálního kurzu bude věnováno významným teoretickým koncepcím počínaje obratem k metodologickým teoriím (sémiotika, psychoanalýza, psychologie a sociologie filmu) až po představitele "speciálních teorií" posledních dvaceti let (např. David Bordwell, Roger Odin, Seymour Chatman, Edward Branigan) a tzv. "Nové filmové historie" (Thomas Elsaesser, Tom Gunning, Charles Musser ad.) Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí. Literatura: Casetti, Francesco(1999): Theories of Cinema 1945-1995.Austin; Stam, Robert (2000): Film Theory: An Introduction. Malden; Andrew, Dudley J. (1976): The Major Film Theories. New York; Andrew, Dudley J.(1984): Concepts in Film Theory. New York; Stam, Robert & Burgoyne, Robert & Flitterman-Lewis, Sandy (1992): New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond. London, New York; Stam, Robert & Miller, Toby (1999): A Companion to Film Theory. Malden; Neale, Stephen (1980): Genre. London; Aumont, Jacques & Bergala, Alain & Marie, Michel & Vernet, Marc (1997): Aesthetics of Film. Austin; Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison; Chatman, Seymour (1990): Coming to Terms: the rhetoric of narrative in fiction and film. Ithaca, New York; Bordwell, David (1997): On the History of Film Style. Cambridge, London